عجیب اما واقعی | این دستگاه به شما می‌گوید چه زمانی احتمالا مرگ به سراغتان می‌آید

محققان دانمارکی ماشینی ابداع کرده‌اند که جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها از جمله احتمال مرگ زودهنگام افراد را پیش‌بینی می‌کند.
عجیب اما واقعی | این دستگاه به شما می‌گوید چه زمانی احتمالا مرگ به سراغتان می‌آید
کد خبر : ۵۲۵۳۹

سونه لهمان، محقق اصلی این تحقیق و استاد دانشگاه فنی دانمارک، درباره این الگوریتم جدید بر پایه هوش مصنوعی گفت که با این داده‌ها می‌توانیم هر نوع پیش‌بینی را انجام دهیم؛ اما با این حال تاکید کرد که این تحقیق یک نمونه مطالعاتی اولیه است و نمی‌تواند در شرایط کنونی هیچ وظیفه‌ای را در دنیای واقعی انجام دهد. 

به گزارش خبرگردون به نقل از سی‌ان‌ان، این محققان در حقیقت الگوریتم‌های قدرتمند یادگیری ماشینی (Machine Learning) به نام "life2vec" را توسعه داده‌اند که با دریافت داده‌های خاص از زندگی افراد می‌تواند بسیاری از اتفاقات مربوط به آنان از جمله زمان مرگ را مشخص کند. این مدل، مشابه فناوری به کار رفته در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مانند "چت جی‌پی‌تی" است.

"الگوریتیم یادگیری ماشینی" زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که به‌طور خودکار ماشین یا سیستم را قادر می‌سازد تا از تجربه‌های خود یاد بگیرد و پیشرفت کند. این مدل به‌جای مجموعه‌ای از کد‌های از پیش نوشته‌شده، از الگوریتم‌هایی برای تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها استفاده می‌کند و بر اساس یادگیری از اطلاعات ورودی تلاش می‌کند، تصمیم‌های آگاهانه بگیرد.

در این تحقیق که در ژورنال Nature Computational Science منتشر شد، آمده است که این محققان برای پیش‌بینی اینکه یک نفر ممکن است چقدر زودتر بمیرد، در بازه زمانی یک ژانویه ۲۰۰۸ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ میلادی، داده‌های فردی گروهی متشکل از ۲.۳ میلیون نفر در محدوده سنی ۳۵ تا ۶۵ که قبل از سال ۲۰۱۶ مُرده بودند را جمع‌آوری کردند و از این ماشین جدید خواستند پیش‌بینی کند که چه کسی زنده و چه کسی مُرده است. در انتها مشخص شد که این ماشین یادگیری جدید ۱۱ درصد دقیق‌تر از مدل‌های قبلی کار می‌کند.

به گفته این تیم تحقیق، مدل جدید توانست عملکردی بهتر از سایر سیستم‌های پیشرفته داشته باشد و نتیجه‌هایی از قبیل شخصیت و زمان مرگ را با دقت بالاتری پیش‌بینی کند.

از سوی دیگر، محققان دریافتند که کارمند و یا کارگر ماهر بودند، یا داشتن یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اضطراب، منجر به مرگ زودرس می‌شود. اما اگر فردی در موقعیت شغلی بهتری با درآمد بالاتر قرار داشت، احتمالا زندگی طولانی‌تری را تجربه می‌کند.

در این گزارش تاکید شده که Life2vec نمی‌تواند پیش‌بینی کند که یک فرد در چه سنی و چگونه می‌میرد. به عنوان مثال، یک الگوریتم نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آیا یک فرد قرار است در یک تصادف رانندگی کشته شود یا خیر.

سونه لهمان، محقق اصلی این تحقیق و استاد دانشگاه فنی دانمارک، درباره این الگوریتم جدید بر پایه هوش مصنوعی گفت که با این داده‌ها می‌توانیم هر نوع پیش‌بینی را انجام دهیم؛ اما با این حال تاکید کرد که این تحقیق یک نمونه مطالعاتی اولیه است و نمی‌تواند هیچ وظیفه‌ای را در دنیای واقعی در شرایط کنونی انجام دهد.

محققان این تحقیق همچنین اعلام کردند، این مطالعه در کشوری ثروتمند انجام شده که دارای زیرساخت‌های قوی و سیستم مراقبت‌های بهداشتی است. مشخص نیست که آیا یافته‌های Life2vec را می‌توان در کشور‌های دیگر مانند ایالات متحده با توجه به تفاوت اقتصادی و اجتماعی آن‌ها به کار برد یا خیر.

لهمان می‌گوید، این الگوریتم شوم و دیوانه‌کننده به نظر می‌رسد، اما در واقع چیزی است که شرکت‌های بیمه واقعا روی آن تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر